Terapia z użyciem komputera wyposażonego w specjalne oprogramowanie i oprzyrządowanie
Tego typu terapia daje znakomite efekty , a komputer ze specjalnym oprogramowaniem i oprzyrządowaniem jest obecnie najnowocześniejszym narzędziem rewalidacyjnym .Pełne zastosowanie jego możliwości daje możliwości szerokiego rozwoju zarówno osoby poddanej terapii jak też osoby prowadzącej terapię . Szalenie ważnym elementem terapii przy użyciu komputera jest możliwość uczestnictwa dzieci z poważnymi dysfunkcjami narządów ruchu, gdzie właściwie aktywne uczestnictwo dziecka przy użyciu tradycyjnych metod jest bardzo ograniczone a niekiedy niemożliwe , specjalistyczne oprzyrządowanie daje dziecku możliwość bycia aktywnym podczas terapii.
Komputer jest źródłem nowych atrakcyjnych bodźców , angażuje emocjonalnie tworząc napięcie pozwalające na osiągnięcie danego celu , angażuje też wiele funkcji umysłowych jednocześnie :
- percepcję wzrokową
- orientację przestrzenną
- sprawność manualną
- pamięć
- uwagę
- logiczne myślenie
Poprzez prowadzenie terapii przy użyciu komputera zwiększamy możliwości:
- rozwoju funkcji spostrzegania w zakresie tempa i wierności spostrzegania
- rozwoju pamięci poprzez cały szereg ćwiczeń zabaw z wykorzystaniem możliwości komputera oprzyrządowania i programów multimedialnych
- rozwoju mowy – w przypadku dzieci nie mówiących komputer w znacznym stopniu mobilizuje do mówienia , zadaje pytania , śpiewa , mówi wiersze dostarczając mocnych atrakcyjnych bodźców pod wpływem których dziecko mobilizuje się do chociażby próby mówienia pierwszych głosek , sylab , wyrazów a w końcu zdań .
- zwiększenia poziomu rozwoju umysłowego – poprzez systematyczną stymulację poprawiamy poziom aktywności umysłowej . Dzięki walorom edukacyjnym programów multimedialnych stosowanych systematycznie w rewalidacji znacząco możemy wpłynąć na rozwój intelektualny danego dziecka .
- poprawienia motoryki – komputer jest szczególnie pomocny jeżeli chodzi o rozwój motoryczny dzieci z ograniczeniami ruchowymi . Poprzez ciekawość i atrakcyjność pracy przy komputerze mobilizuje się do działania w taki sposób , że pomimo dużej niesprawności manualnej ruchy stają się bardziej celowe i precyzyjne , wymaga od ucznia prawidłowej koordynacji pracy ręki i oka ,w wyniku treningu i częstych powtórek praca dłoni ulega usprawnieniu .
- wpływu na procesy emocjonalne – przy komputerze dzieci z obniżoną sprawnością intelektualną wyciszają się dzięki skierowaniu własnej uwagi na interesujące bodźce .
- Poprawia się i wydłuża czas koncentracji i uwagi na różnorodne bodźce .
- Komputer dostarcza wiele satysfakcji z własnego działania . Dziecku udaje się wykonać wiele ćwiczeń , co sprawia że czuje się ono dowartościowane .
- ułatwia proces nauki – komputer stanowi dużą pomoc w rewalidacji , jest atrakcyjny zaskakujący , działający na wiele zmysłów . Nauka i przyswajanie określonych treści jest prostsze i sprawia dziecku wiele radości . Wywołanie pozytywnego nastawienia emocjonalnego bardzo poprawia efektywność nauk.
- daje możliwość podejmowania prób komunikacji poprzez odbieranie i nadawanie informacji , wyrażanie nastroju zadowolenia i zaciekawienia .
- rozwoju zainteresowań oraz procesów poznawczych .
Wprowadzenie komputera , oraz specjalnych programów służących do porozumiewania się umożliwia dzieciom i młodzieży komunikację a poprzez to możliwość szybszego rozwoju . Można w dużym stopniu udzielić pomocy właśnie poprzez zaproponowanie odpowiedniego wykorzystania komputera jako urządzenia wspomagającego porozumiewanie się .